اشتراک گذاری مقاله

کاهش اضطراب کودکان با نقاشی

کودکان با استفاده از نقاشی میتوانند عواطف و عقاید خود را بیان کنند. نقاشی روشی موثر در آموزش و تربیت و درمان کودکان به شمار میرود. از سال ۹۸ که فعالیت آموزشی خود را با کودکان آغاز کردم، متوجه شدم که آموزش از طریق نقاشی و رنگها جذابیت بیشتری برای کودکان دارد و تاثیرات آن به مراتب بیشتر از روشهای دیگر آموزشی است.
نقاشی فعالیتی است که از تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی تاثیر میپذیرد به همین دلیل به مقیاس وسیع در تشخیص روانی و روان درمانگری به کار گرفته میشود. در نقاشی همانند خواب و رویا، کودک خود را از ممنوعیت‌ها رها میسازد و با ما در حالتی ناخودآگاه درباره مسائل، کشفیات و دلهره‌هایش صحبت میکند؛ به همین دلیل نباید  آموزش نقاشی به کودکان از سنین پایین را بر پایه کپی و تقلید کردن بیاموزیم اگر اینگونه باشد اشتباه بزرگی مرتکب شده‌ایم.
از دیدگاه نظریه روانکاوی نقاشی به منزله فعالیتی بالینی – فرافکنی است، یعنی از طریق نقاشی فرد میتواند آنچه را که در ضمیر ناخودآگاه دارد و احتمالاً باعث ناراحتی و اضطرابش میشود را بیان کند. در جریان رشد، کودکان و نوجونان طیف وسیعی از اضطراب‌ها را تجربه میکنند. گاه این اضطراب‌ها از چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره و تحصیلی آنان را دشوار میسازند. جالب آن است که شخص مضطرب نمیتواند علت دقیق و خاصی را برای اضطراب خویش بیان کند. کودکان عواطف و رفتار و احساسات انعطاف پذیرتری دارند و هر گونه اقدام پیشگیرانه و درمانی، باعث رشد یک شخصیت سالم و متعادل در آنها میشود.
روانشناسان معتقدند که فرد با بیان احساسات میتواند در راه کاهش اضطراب گام بردارد و یکی از راههای بیان احساسات نقاشی است. در این راستا تحقیقی بر روی ۳۰ دانش‌آموز مضطرب سوم ابتدایی شهر تهران انجام شد و آنها به مدت ۱۰ جلسه و هر جلسه به مدت ۴۰ دقیقه تحت آموزش هنر نقاشی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با آموزش نقاشی به این کودکان؛ اضطراب آنها کاهش یافته است.

من شخصا درمانگر بودن نقاشی را در زندگی تجربه کرده‌ام ، زمانی که فرزندم به دلایل تغییراتی که در زندگی رخ داده بود، به شدت پرخاشگر و گاهی غمگین بود، به توصیه من به نقاشی می‌پرداخت ، اوایل نقاشی‌ها خشن تاریک و تیره بودند، به مرور بعد از گذشت زمان هم روحیاتش تغییر کرد و هم نقاشی‌هایش. با نقاشی ضمیر ناخودآگاهش آرام و‌ تخلیه شد و کم‌کم به کودکی پر انرژی تبدیل شد.و به مرور هم خودم و هم اطرافیان، تغییرات بسیار زیادی در روحیات فرزندم شاهد بودیم.
در حال حاضر، اگر زمانی از موضوعی ناراحت شود یا ذهنش درگیر مساله‌ای باشد، خودش اولین کاری که میکند نقاشی کشیدن است. 🎨

دوره های مجازی نقاشی ما، به نحوی طراحی شده‌اند که خلاقیت محور هستند. این دوره‌ها با خلق فضایی مناسب و آرامش‌بخش؛ باعث رشد شخصیتی و ذهنی فرزندانتان میشوند.❤️

عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

دسته بندی محصولات

دسته بندی 1

دسته بندی 1

دسته بندی 1

دسته بندی 1

مقالات مرتبط

ماهان و مامانش

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

جستجوی پیشرفته محصولات

جستجوی پیشرفته محصولات